Podcast för företag
Podd är ett effektivt sätt för företag att kommunicera med sin målgrupp. Med en podcast har du goda möjligheter att fånga dina lyssnares uppmärksamhet under flera minuter. På så sätt ökar inte bara chanserna att nå fram med dina budskap, du får även förutsättningar att nå ut med fördjupat innehåll.
Funderar ditt företag på att starta en egen podcast? Då är Storstad Medieproduktion rätt partner. Vi har lång och gedigen erfarenhet av podcastproduktion och har hjälpt både Arla, PostNord och Resumé med podcastproduktion.
Nå ut med en podcast
Tack vare det längre formatet i en podcast får människor möjlighet att utveckla sina resonemang och prata till punkt. Som avsändare innebär det att du får möjlighet att borra på djupet i ett ämne och bjuda in intressanta profiler. Med rätt innehåll och produktion har du potential att tala med din målgrupp under en längre tid – till en relativt låg kostnad.
Som format fungerar podcast extra bra för företag som vill:
Bygga varumärke och profilera sig som experter
För att ta täten och skapa sig en position som branschledande expert krävs rätt budskap i rätt kommunikationskanal. Ett podcast-avsnitt på mellan 15 – 30 minuter skapar möjlighet att adressera intressanta frågor och ge fördjupande svar.
Utbilda nya och befintliga kunder
Fånga och utbilda din målgrupp genom att fånga deras intresse med det mest relevanta innehållet. Strukturera din podcast som en skola – infotainment – där varje avsnitt ger en aha-upplevelse. Ge lyssnaren möjlighet att skaffa sig nya insikter i farten!
Podcast för internkommunikation
Podcasts fungerar utmärkt för internkommunikation, inte minst är det ett sätt att nå medarbetare som saknar dator och intranät i sitt dagliga arbete. Ett effektivt sätt att nå medarbetare i rörelse. Vi har producerat poddar för anställda inom stora företag som Arla och PostNord.
Så kan Storstad Medieproduktion hjälpa dig med podd
Varje podcast är unik, till innehåll och produktion, men vi har utarbetat en produktionsprocess anpassad till just dina förutsättningar. Storstad Medieproduktion kan vara din helhetspartner – eller hjälpa till i delar av produktionen.
Format och innehåll
För ett bra resultat krävs ett bra manus. Hur ska podden låta? Vilken känsla ska lyssnaren få? Vi hjälper till med koncept- och manusutveckling utifrån syftet med er podcast, budgetramar och mål. Struktur, dramaturgi och intervjuteknik är viktiga komponenter för ett lyckat resultat. Här är vi experter!
Inspelning och redigering
En fördel med podcasts är att tekniken är relativt enkel, vilket gör formatet kostnadseffektivt. Vi har en egen professionell studio i Stockholm, men kan även spela in på andra platser. Storstad hjälper ditt företag med produktion och distribution.
Nå rätt lyssnare med podcast
I likhet med all annan kommunikation behövs en marknadsplan för att nå sin målgrupp med en podcast. Vi hjälper er med distribution och producerar trailers för sociala medier och följer upp performance.
Vad kostar det att göra en podcast?
Tekniken är relativt enkel, vilket gör podcast till ett smart sätt att nå sin målgrupp på djupet. Priset varierar beroende på produktionens art, hur mycket ni kan göra själva och vad ni vill ha hjälp med.
Här är det viktigaste prisfaktorerna:
Research. Bokning av gäster och frågor till gäster.
Produktion. Inspelningsutrustning, studiohyra eller mobil produktionsteknik samt eventuell moderator / programledare
Postproduktion. Redigering, ljuddesign och klippning.
Publicering och distribution. Den färdiga filen laddas upp på en plattform för att nå sina lyssnare, streamad eller nedladdad. Sociala medier och digitala kanaler används för att skapa synlighet och driva spelningar av er podcast.
Priset per avsnitt för en podd varierar beroende på ovanstående parametrar.
Vill du ha en offert med prisförslag?
Kontakta Max Landergård på max@storstadmedia.se
Eller ring 076-215 62 25